پزشکی

ساخت وبلاگ

کسانی که دچار عارضه آرتروز هستند برای خرید کفش بهتر است یک سری نکات مهم را مدنظر قرار دهند نامناسب بودن کفش عوارض زیادی برای سلامت مبتلایان به آرتروز دارد

آرتروز یکی از مرسوم ترین بیماری‌‌‌‌‌‌‌های مزمن در ناحیه مفاصل است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌غضروف‌های سالمی ندارند و به همین دلیل در ناحیه مفاصل ، درد و تورم احساس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

به گزارش سایت MNT،احتمال ابتلا به آرتروز در طول زندگی 46 در صد است. آرتروز درمانی ندارد ، اما می‌تواند روش‌هایی به کار برد تا درد کاهش یابد و کارایی مفصل بیشتر شود.

افرادی که دچار این بیماری هستند و می‌خواهند ورزش کنند باید کفش های مناسب تهیه کنید.

انجام ورزش می‌تواند موثر باشد، زیرا درد و سفتی مفاصل را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. با این حال افرادی که آرتروز دارند و ورزش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند باید کفش‌های مناسب بپوشند. در صورتی که کفش مناسب نباشد مشکل فرد را بیشتر می‌کند و به مفصل آسیب بیشتری وارد می‌‌‌‌‌‌‌شود.

نکات زیر می‌توانند در تهیه کفش مفید باشند. کفش‌هایی که ثبات پا را افزایش می‌دهند به کنترل گام برداشتن کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

– در صورتی که کفش معمولی استفاده می کنید با به کار بردن کفی مناسب می‌تواند ورزش را آسان‌تر کند.

– کفش‌هایی که کمی لژ دارند فشار به زانو را کمتر می‌کنند.

– کفش‌های که کفی هلالی دارند به توزیع وزن در کف پا کمک می‌کنند.

– بند کفش فشار وارد به قسمت بیرونی پا را کم می‌کند.

به هنگام خرید کفش باید به موارد مختلفی توجه کرد. کف کفش بسیار اهمیت دارد. کف کفش باید محکم باشد تا پا به داخل و خارج پیچ نخورد. کفش باید جادار باشد و پهنای کافی داشته باشد تا به انگشتان پا فشار نیاید.

ایسنا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 178 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 21:22

325

وقتی خون در مایع منی مشاهده می شود منتظر چه عارضه هایی باید باشیم علل مهم برای قرمز شدن مایع منی چیست؟روش های پیشگیری از بروز این امر را از متخصصین در این زمینه جوا شدیم

برای افراد زیر ۴۰ سال، مشاهده خون در منی و بدون داشتن هیچ علایمی، خطرناک نیست و خودبه‌خود برطرف می‌شود. اما در مورد مردان بالای ۴۰ سال، مشاهده خون در مایع منی، نیاز به بررسی دارد به ویژه اگر این اتفاق زیاد تکرار شود، با علایم دیگری همراه باشد یا فرد در معرض خطر سرطان قرار داشته باشد.

 اکنون علل بروز چنین مشکلی را بررسی می‌کنیم:

– عفونت و التهاب. شایع‌ترین عامل بروز خون در مایع منی، وجود التهاب یا عفونت در یکی از بخش‌های مسیر عبور منی مانند پروستات، مجرای ادرار، اپیدیدیم و کیسه منی است.

– بیماری‌های مقاربتی. بیماری‌های قابل انتقال از طریق رابطه جنسی محافظت نشده مانند سوزاک یا کلامیدیا و عفونت باکتریایی می‌توانند از دیگر عوامل وجود خون در منی باشند.

– عمل جراحی. انجام هرگونه عمل جراحی یا معاینه پزشکی مانند نمونه‌برداری از پروستات، پرتودرمانی و وازکتومی می‌تواند باعث وجود مقداری خون در منی شود.

– انسداد مسیر خروج منی. اگر در هر قسمت از مسیر عبور منی، مانعی مثل پلیپ یا تومور وجود داشته باشد، به رگ‌های اطراف آن قسمت فشار وارد شده و خونریزی اتفاق می‌افتد.

– بیماری‌های دیگر. مشکلات عروقی، فشار خون بالا، ایدز، مشکلات کبدی و سرطان خون، همگی می‌توانند باعث وجود خون در مایع منی شوند.

سلامتیسم

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 165 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 21:22

psycology

فروید نخستین نظریه پردازی است که ایده مرحله ای بودن رشد در کودکان را مطرح کرده است متاسفانه نظریه فروید بر پایه برون یابی از ایده هایی است که عمدتا از کار او با بیماران روانی بزرگسال صورت گرفته است نه بر پایه مشاهده رفتار کودکان و همین امر باعث شده است که مرور این نظریه برای معلمان کمتر از سایر نظریه ها مفید باشد. اما تعداد زیادی از روانپزشکانی که با کودکان کار می کنند نظریه فروید را به کار
می گیرند و به این ترتیب مهم است که معلمان از آن آگاهی داشته باشند. هم چنین نظریه فروید چون نظریه های بعدی از مشاهدات مراحل رشد کودکان بر پایه آن استوار شده اند نیز مهم است. مراحل رشد که گمان می رود کودک از آن ها عبور می کند در زیر به صورت خلاصه عنوان شده اند:
مرحله دهانی (0-1 سالگی)
مرحله ای که در آن کودک بیشترین ارضای خود را از طریق فعالیت دهانی به دست می آورد.
مرحله مقعدی (1-3 سالگی)
مرحله ای است که در آن توجه کودک بر مدفوع خود متمرکز است.
مرحله فالیک (3-5 سالگی)
مرحله ای است که در آن توجه کودک متمرکز بر اعضای تناسلی خود است و در این مرحله هویت جنسی فرد رشد می کند.
مرحله نهفتگی (5-12 سالگی)
مرحله ای که در آن علاقه ای به امور جنسی وجود ندارد.
مرحله تناسلی (12-18 سالگی)
مرحله ای است که در آن ارضاء از طریق برقراری  ارتباط با جنس مخالف صورت
می گیرد.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 207 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 21:22

133

 سفیدکردن دندان ها با چه موادسالم و طبیعی امکانپذیر خواهد بود چه توصیه هایی در این زمینه باید در پیش بگیریم از زبان دندانپزشکان پیشنهاداتی در این باره برایتان آورده ایم

یک دندانپزشک و استاد دانشگاه گفت: سفید کننده های تقلبی و ناشناخته دندان را که در برخی از رسانه ها از جمله ماهواره ها تبلیغ می شود، خطرناک است و مینای دندان را نابود می کند.

دکتر عبدالرضا جمیلیان با اشاره اینکه باید مواد بکار رفته در این سفید کننده ها، استاندارد و شناسایی شده باشند اظهار داشت: استفاده از مواد سفیدکننده دندان که در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شوند یا مارک های متفرقه که گاهی در برخی از داروخانه ها به فروش می رسند، اصالت و کیفیت ندارد، بلکه لازم است از موادی استفاده کنیم که توسط منابع معتبر تایید شود.

این متخصص اورتودنسی افزود: این مواد باید توسط دانشکده های داندانپزشکی و انجمن دندانپزشکان عمومی تایید شود یا توسط تعاونی هایی که در جامعه دندانپزشکی وجود دارد، خریداری شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مواد سفیدکننده دندان که دربرخی سوپرمارکت ها و شبکه های ماهواری ای تبلیغ می شود قابل اعتماد نیست تصریح کرد: این مواد مینای دندان را از بین می برند و باعث ساییدگی مینای دندان می شوند. همچنین ممکن است به لثه ها نیز صدمه وارد کند .

وی درباره بهترین روش برای سفید کردن دندان گفت: برحسب مورد بیمار، باید در مرحله اول جرم گیری صورت گیرد و بعد از آن باید بلیچینگ ( Bleeching) انجام شود که این نوع سفید کردن دندان باید تحت نظر دانپزشک مجرب باشد و هرگز نباید شخص مستقلاً به داروخانه مراجعه کند و خودش اقدام به سفید کردن دندانهایش کند.

جمیلیان در مورد سفید کردن دندان ها در مطب افزود: این سفید کننده ها موادی هستند که دندانپزشک از آنها استفاده می کند و اگر تحت نظر دندانپزشک انجام شود، اشکالی ندارد و مورد قبول است و مشکلی به وجود نمی آورد. البته این مسئله مخالفان و موافقان خاص خود را دارد. عده ای از دندانپزشکان معتقدند سفید کردن دندان ها توام با از دست رفتن لایه سطحی مینای دندان است و در دراز مدت موجب آسیب دیدن آن می شود. این عده توصیه می کنند در صورتی که تغییر رنگ دندان چشمگیر نیست، از دستکاری و انجام بلیچینگ اجتناب شود. در مقابل گروه دیگر بر این باورند که برداشتن کمتر از چند میلیمتر از مینای دندان که چندان هم سالم نیست، در نهایت هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

این دندانپزشک با اشاره به اینکه پودر های ساینده ای که برای سفید کردن دندان بکار می برند، پنج برابر خمیر دندان مواد ساینده دارند، تاکید کرد : استفاده بی رویه از پودرهای ساینده نیز باعث سایش دندان های فرد می شود.

وی درباره تفاوت قیمت در مورد سفید کردن دندان ها تصریح کرد: قیمت سفید کردن دندان ممکن است متفاوت باشد، به خاطر اینکه نوع موادی که کارخانه های مختلف در این باره تولید می کنند متفاوت است.

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 213 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 19:20

teacher and childreen

دانش درباره این که چه چیزی بهنجار است نقش مهم در تعیین این که چه چیزی نابهنجار است ایفا می کند. بدین ترتیب رشد بهنجار کودکان در ارتباط با اختلال های بهداشت روانی، موضوعی اساسی است که به طور سنتی با اصطلاحاتی چون انحراف از رشد و رفتار بهنجار توصیف شده است. با وجود آن که مرز بین امر بهنجار و امر نابهنجار مشخص نیست اما مهم است تا آنجا که ممکن است به وضوح رفتار بهنجار یا متناسب با سن را تعریف کنیم حتی اگر این تعریف ضرورتا تا اندازه ای دلخواه باشد. بنابراین هنگامی که به مشکلات بهداشت روانی کودکان و نوجوانان می پردازیم اساسی است که از رشد بهنجار کودک و فرایندهای آن شناختی داشته باشیم. بسیاری از رفتارها در سنین معینی بهنجارند اما در سنین دیگر چنین نیستند. هم چنین مشکلات بهداشت روانی در کودکان و نوجوانان ممکن است تظاهر رشد آشفته کودک باشد. دوران کودکی و نوجوانی به ویژه از دوره های پویای رشد به حساب می آیند که طی آن ها تغییرات زیادی در زمینه های شناختی، هیجانی، اجتماعی، جنسی و همین طور زیست شناختی به وضوح می پیوندد. در طی این دوره کودکان از حالت درماندگی و وابستگی نوزادی به جانب افرادی مستقل و خودکفا با دیدگاه های خاص خود حرکت می کنند. البته فرایند رشد فرایندی پیچیده است که بیشتر استمرار و تا حدی انقطاع دارد.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 207 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:49

teacher1

کودکان و نوجوانانی که مشکلات بهداشت روانی خفیف تری دارند در اغلب موارد به خدمات روانپزشکی ارجاع داده نمی شوند یا آن که مایل به رجوع برای خدمات روانپزشکی نیستند. در چنین شرایطی معلمان ممکن است راهی جز این نداشته باشند که به بهترین نحوی که می توانند با این مشکلات در خود مدرسه برخورد کنند. تجربیات نشان می دهد که معلمان احساس می کنند برای ایفای این نقش چندان مجهز و راحت نیستند و دانش و شناخت کافی از بهداشت روانی کودکان ندارند در نتیجه نمی توان از آن ها انتظار داشت که بار این مسئولیت را به تنهایی، بدون پشتیبانی، آموزش و راهنمایی لازم به دوش بکشند. امروزه بر لزوم همکاری متخصصان خدمات بهداشت روانی کودکان و نوجوانان با سایر متخصصان که مستقیما با کودکان و نوجوانان ارتباط دارند تاکید روزافزونی می شود. هم چنین برای مقابله با مشکلات کودکان نیاز شدیدی به خدمات یکپارچه احساس می شود. پیوستگی موثر بین اعضای (CAMHS) و مدارس برای موفقیت در خدمات مرحله یک الگویی که پیشتر به آن اشاره کردیم حیاتی است. به این ترتیب می توان مطمئن شد که کودکان دارای مشکلات روانی بدون تشخیص رها نمی شوند تا احتمال ابتلای آنان به مشکلات شدیدتر در اینده زیاد شود. امید می رود که CAMHS محلی در مدرسه ها بیشتر در دسترس باشد و خدمات مشاوره ای، کارآموزی و پشتیبانی از معلمان را ارائه کند تا آن ها بتوانند نقش خود را ایفا کنند. در واقع CAMHS می تواند کمک های بسیاری به مدارس در جهت توسعه راهبردهای نوآورانه برای کار با همه شاگردان دارای مشکلات روانی و هیجانی بکند. اما تانون متخصصان بهداشت روانی منبعی اصولا دست نخورده در حیطه آموزش و پرورش بوده اند. بدین ترتیب بررسی برای یافتن راه همکاری بهداشت روانی و تعلیم و تربیت به منظور توجه به نیازهای این آسیب پذیرترین و گاه چالش برانگیزترین کودکان به جا و به موقع است.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 188 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:49

teacher2

به اعتبار بیشتر نظریه های مختلف درباره رشد کودک فرایند رشد طی یک سری از مراحل انجام می پذیرد: اگر چه درک فرایند رشد بر این منوال بهتر ممکن می شود مهم است که به خاطر بسپاریم رشد یک فرایند پویا و مداوم است و گذر از یک مرحله آن به مرحله دیگر معمولا طی یک دوره زمانی اتفاق می افتد. بر اساس نظریه های یاد شده عدم توفیق در رشد مناسب در یک مرحله می تواند تاثیر جدی بر ادامه رشد در مرحله بعدی بگذارد چرا که هر یک از مراحل شالوده مرحله بعد از خود به شمار می آید. رشد کودک فرایند پیچیده و چند وجهی است که رشد حرکتی و زبانی، رشد شناختی، هیجانی و اجتماعی و همین طور رشد جنسی و رشد رفتار اخلاقی و معنوی را شامل می شود. به عنوان مثال نارسایی در رشد بدنی باعث برگشت پذیری در بهزیستی روانی و اجتماعی کودکان می شود زیرا تمام جنبه های کارکردی کودکان به یکدیگر مرتبط اند.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 211 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:49

Home-Remedies-for-Dry-Mouth

علل اصلی ایجادکننده خشکی دهان کدامند با چه راه حل ها و با چه روش هایی این عارضه قابل درمان است توصیه های مختلف متخصصین در این زمینه چیست؟

خشکی دهان یکی از مشکلات جدی دهانی است که باعث می شود به خوبی نتوانید از عطر و طعم غذاها لذت ببرید. علاوه بر این، بدون بزاق، برخی باکتری ها فرصت رشد پیدا کرده و عاملی برای افزایش سرعت پوسیدگی دندان می شوند.

،فقدان بزاق علاوه بر جلوگیری از عطر و طعم غذاها، باعث جلوگیری از شروع فرایند هضم می شود. علل مختلفی از جمله داروها، درمان های مرتبط با سرطان، سندرم شوگرن و … باعث بروز خشکی دهان می شوند؛ عارضه ای که اغلب با تغییراتی در رژیم غذایی قابل درمان است.

خشکی دهان می تواند ناشی از آسیب دیدن اعصاب سر و گردن در نتیجه ضربه و جراحی باشد. سیگار کشیدن و یا جویدن تنباکو می تواند بر تولید بزاق تاثیر گذاشته و باعث افزایش شدت خشکی دهان شود. نفس کشیدن با دهان باز یکی دیگر از عوامل خشکی دهان است. علاوه بر این، خشکی دهان می تواند ناشی از مشکلات و بیماری هایی همچون اچ آی وی / ایدز، دیابت، کم خونی، فیبروز کیستیک، آرتریت روماتوئید، فشارخون، بیماری پارکینسون و سکته مغزی باشد.

مدیریت علل زمینه ای

اگر خشکی دهان مرتبط با مصرف برخی از داروها از جمله داروهای درمان اضطراب، افسردگی، آلرژی، اسهال، بی اختیاری ادرار، بیماری پارکینسون و … است، باید پزشک تان را نسبت به مصرف این داروها مطلق کنید تا در مورد آنها تغییر دوز صورت گیرد یا داروی دیگری جایگزین شود.

در مورد خشکی دهان ناشی از شیمی درمانی، و یا در نتیجه سندرم شوگرن، بیماری آلزایمر، سکته مغزی و … راه هایی برای افزایش جریان بزاق وجود دارد.

جلوگیری از پوسیدگی دندان ناشی از خشکی دهان

بزاق نه تنها برای هضم غذا مهم است، بلکه فرایند جویدن و بلع را نیز آسانتر می کند. در واقع بزاق پاک کننده طبیعی دهان است. بدون بزاق کافی، پوسیدگی دندان و بیماری پریودنتال مرتبط با لثه با احتمال بیشتری رخ می دهد. اگر شما مبتلا به خشکی دهان هستید، برای مبارزه با پوسیدگی دندان ناشی از آن نیاز به رعایت موارد بهداشت دندان دارید و به عبارت دیگر باید مراقب باشید که:

دندان های خود را حداقل روزی دو بار مسواک بزنید، اما ترجیحا این کار بعد از هر وعده غذا و قبل از خواب باید صورت بگیرد.

هر روز حداقل یک بار از نخ دندان استفاده کنید.

از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده کنید.

برای معاینات دندانی حداقل سالی دو بار نزد دندان پزشک بروید. شاید بنا به توصیه دندان پزشک نیاز باشد از ژل یا محلول فلوراید روزانه برای شستشوی دندان ها استفاده کنید.

دندان پزشک شما ممکن است استفاده از محصولات بزاق مصنوعی را به شما توصیه کند. این محصولات به اشکال مختلف دهان شویه، ژل و … در دسترس هستند.

اگر مشکل خشکی دهان شما شدید است، پزشک شما می تواند داروهایی همچون پیلوکارپین و یا سویملاین برای افزایش تولید بزاق تجویز نماید.

مدیریت خشکی دهان در خانه

علاوه بر درمانهایی که توسط پزشک یا دندان پزشک ارائه خواهد شد، می توانید راه هایی را برای خلاص شدن از خشکی دهان، در خانه امتحان کنید:

نوشیدن آب و سایر نوشیدنی های بدون شکر در طول روز برای مرطوب کردن دهان مهم است. نوشیدن آب حتی حین حویدن یا فرودادن غذا نیز می تواند کمک کننده باشد.

مصرف آب نبات ها یا آدامس های بدون قند، منجر به تحریک جریان بزاق می شود. البته از آنجا که این محصولات ممکن است به مینای دندان آسیب برسانند، مصرف آنها باید در حد اعتدال باشد.

استفاده از غذاهای مرطوب مانند سوپ، کرم ها، کره یا مارگاین به جای غذاهای خشک و ترد توصیه می شود.

از شستشوی دهان با دهان شویه های حاوی الکل یا پراکسید باید اجتناب شود چون این محصولات بیشتر منجر به خشکی دهان می شوند.

از غذاهای شور و محصولات خشک مانند کراکر، نان تست، کوکی ها، گوشت های خشک، میوه های خشک شده باید پرهیز کرد. مواد و غذاهای حاوی قند بالا نیز باید حذف شوند.

نوشیدنی های حاوی الکل و یا کافئین منجر به از دست دادن آب بدن با افزایش حجم ادرار می شوند و خشکی دهان را به همراه دارند. همچنین نوشیدنی های اسیدی مانند پرتقال، سیب، انگور، گریپ فروت و آب گوجه فرنگی منجر به تشدید علائم خشکی دهان می شوند.

ترک سیگار و دخانیات، عدم استفاده از آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها، تنفس از راه بینی به جای دهان، مرطوب کردن دهان و لب ها برای پیشگیری از ترک لب، و در نهایت افزایش رطوب هوای اتاق هنگام خواب توصیه می شود.

منبع:آوای سلامتmayoclinic

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 309 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 11:18

258

آکنه را با چه توصیه هایی می توانیم برطر ف کنیم این عارضه را با ساده ترین موادطبیعی و در خانه می توانیم از بین ببرید و پوستی صاف و بدون جوش داشته باشید

 

آکنه جزو مشکلات شایع پوستی است و خیلی از افراد از نوجوانان گرفته تا بزرگسالان را درگیر می کند و همچنان روش معجزه گری برای درمان و مقابله با آن کشف نشده است. در این مطلب چند درمان کاملا خانگی را برای کاهش آکنه پیشنهاد می کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، پوست ما به طور طبیعی چربی تولید می کند تا پوست را نرم و مرطوب نگه دارد. این چربی طبیعی که سبوم نام دارد، اگر راهی برای خروج پیدا نکند در منافذ پوست گیر افتاده و محیطی مناسب برای بروز آکنه فراهم می کند. البته مسائل هورمونی نیز در بروز آکنه نقش مهمی دارند.

در هر حال افراد زیادی در سرتاسر دنیا هر روز به دنبال انواع محصولات بهداشتی و دارویی برای خلاص شدن از شر این دانه های گاها قرمز و ملتهب هستند. در این مطلب چند درمان کاملا طبیعی و خانگی را پیشنهاد می کنیم که تاثیر زیادی در کاهش وضعیت آکنه ها دارند و باعث تمیزی و صافی هر چه بیشتر پوست می شوند.

روغن بوته چای

اگر همیشه درگیر خرید محصولات شیمیایی هستید و تا کنون اسم روغن بوته چای را هم نشنیده اید، باید بگوییم که این روغن از گیاه «ملالوکا» گرفته می شود که بومی استرالیا است. این روغن خواص ضدالتهابی طبیعی قوی دارد و درمانی مناسب برای آکنه محسوب می شود. روغن بوته چای در مقایسه با محلول بنزوئیل پراکسید ملایم تر بوده، اما به همان اندازه در درمان آکنه موثر است.

البته باید بدانید که روغن بوته چای تاثیر خود را به تدریج ایجاد می کند، اما روش مطمئن تری برای مقابله با آکنه محسوب می شود. چند قطره از این روغن را با 20 تا 40 قطره عرق هاماملیس ترکیب کرده و با یک گلوله پنبه ای به صورت خود بزنید. یادتان باشد که از این درمان ضدآکنه، روزانه فقط دو بار استفاده کنید، چون بیش از این باعث خشک شدن پوست شده و ممکن است مشکل آکنه را تشدید کند.

چای سبز

چای سبز حاوی ترکیبات ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی است که با آکنه مقابله می کنند. برای بهره مندی از این خواص، یک فنجان چای سبز دم کرده و اجازه دهید خنک شود. می توانید از این محلول به عنوان محلول تمیز کننده برای پوست صورت استفاده کنید. تمیز نگه داشتن پوست تاثیر زیادی در مقابله با آکنه دارد.

عسل

خواص آنتی بیوتیکی عسل برای بهبود آکنه مفید خواهد بود. برای این کار می توانید یک قاشق چایخوری عسل را روی آکنه ها بمالید و یا اینکه نصف فنجان عسل را با یک فنجان بلغور جوی دو سر ترکیب کرده و به صورت ماسک روی پوست قرار دهید. کافیست که نیم ساعت صبر کنید و سپس پوست را به آرامی شستشو داده و خشک کنید.

نعنا

نعنا مازاد چربی پوست را که باعث بسته شدن منافذ می شود جذب می کند. برای پیشگیری از بروز آکنه، دو قاشق غذاخوری نعنای تازه را خیلی ریز خرد کنید و آن را با دو قاشق غذاخوری ماست شیرین و دو قاشق غذاخوری بلغور جوی دوسر ترکیب کنید. ماسک به دست آمده را به مدت 10 دقیقه روی پوست قرار داده و در نهایت با آب شستشو دهید.

گیاه اکیناسه

در طب سنتی از گیاه اکیناسه برای تسریع بهبود جای زخم و مقابله با سرماخوردگی و آنفلوانزا استفاده می شود. باید بدانید که این گیاه خواص آنتی باکتریایی و ضدالتهابی دارد و برای مقابله با آکنه موثر عمل می کند. می توانید از دم کرده این گیاه برای شستشوی صورت استفاده کنید. کافیست یک گلوله پنبه ای را به این محلول طبیعی آغشته کرده و روی آکنه ها بزنید.

آسپیرین

استیل سالیسیلیک اسید یا آسپیرین برای بهبود و درمان آکنه موثر است. این ترکیب باعث خشک شدن جوش ها و کاهش التهاب می شود. برای بهره مندی از این خواص، قرص را با مقدار کمی آب له کرده (4 عدد قرص را در 2 قاشق غذاخوری آب) و روی آکنه ها قرار دهید.

گیاه بابونه

بابونه باعث کاهش التهاب ناشی از آکنه می شود. می توانید دو تا سه قاشق از این گیاه را با یک فنجان آب به مدت 15 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و اجازه دهید خنک شود. سپس یک گلوله پنبه ای را به آن آغشته کرده و به صورت ضربه ای آرام روی پوست صورت بزنید. لازم است که قبل از استفاده، پوست خود را تمیز کنید.

گیاه هاماملیس

هاماملیس یک گیاه قابض طبیعی و فوق العاده است که جوش ها را خشک کرده و آلودگی های پوست را کاهش می دهد. برای بهره مندی از خواص این گیاه کافیست عرق آن را با یک گلوله پنبه ای تمیز به پوست بزنید. این کار را صبح و شب تکرار کنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا شهرت زیادی در تسکین سوختگی، تسریع بهبود زخم، مقابله با عفونت و کاهش جای زخم دارد.

می توانید از ژل این گیاه برای مقابله با آکنه نیز استفاده کنید. کافیست ژل آلوئه ورا را به طور مستقیم روی آکنه ها قرار دهید.

لیمو ترش

لیموترش مانند یک لایه بردار عمل می کند و باعث روشن شدن رنگ پوست و تمیزی آن می شود. این ماده غذایی، جای زخم را بهبود می دهد و از تشکیل کومدون های جدید پیشگیری می کند. کافیست یک گلوله پنبه را به آب لیموترش آغشته کرده و به پوست تمیز خود بزنید و بعد از 10 تا 15 دقیقه شستشو دهید.

سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسیدمالیک و اسیدلاکتیک است که لایه بردار بوده و قرمزی پوست را کاهش می دهند. این ترکیبات برای درمان و بهبود آکنه ها نیز مفید هستند. کافیست یک پیمانه سرکه سیب را با یک پیمانه آب مخلوط کنید و با یک گلوله پنبه ای به پوست بزنید.

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 خواص ضدالتهابی دارند که برای بهبود وضعیت پوست آکنه دار مفید هستند. برای بهره مندی از خواص این ترکیبات می توانید مکمل امگا 3 یا همان کپسول روغن ماهی را خریداری کرده و میل کنید. مصرف ماهی های چرب مانند ماهی تن، ماهی آزاد و تخم کتان نیز برای داشتن پوستی سالم و صاف مفید هستند.

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 199 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 11:18

147

درد معده چگونه ایجاد می شود علل مهم برای بروز این عارضه کدامند درمان های خانگی و طبیعی برای رفع درد در معده را در ادامه مطلب برایتان آورده ایم

اغلب افراد درد معده را تاکنون تجربه کرده اند و می دانند تا چه اندازه می تواند طاقت فرسا باشد. درد در ناحیه زیر سینه تا پایین شکم به عنوان درد معده در نظر گرفته می شود که ممکن است بنا به دلایل مختلفی بروز کند.

بروز هرگونه درد در ناحیه زیر سینه تا پایین شکم به عنوان درد معده در نظر گرفته می‌‌شود.
علل بروز درد معده

معده درد به دلایل مختلفی ممکن است بروز کند.

سوء‌‌هاضمه، یبوست،درد قاعدگی، مسمومیت غذایی، حساسیت غذایی، نفخ معده، عدم تحمل لاکتوز، زخم معده، بیماری التهابی لگن، فتق، سنگ‌‌های صفراوی، سنگ کلیه، عفونت اداری، رفلاکس معده به مری، آپاندیسیت

معمولا درد معده، مشکل جدی نیست و قابل تشخیص و درمان می‌‌باشد، اما گاهی اوقات ممکن است بیماری خطرناکی در پس معده درد نهفته باشد که باید جدی گرفته شود.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر معده درد همراه با یکی از علائم زیر بود، فورا به پزشک مراجعه کنید:

– تب

– عدم توانایی معده در نگه داشتن مواد غذایی برای چند روز

– استفراغ خونی

– مدفوع خونی

– مشکل در تنفس

– دفع ادرار دردناک

– درد معده در طول دوران بارداری

– اگر با لمس کردن شکم احساس درد دارید

– اگر دردتان برای چند روز به طول می‌‌انجامد
درمان درد معده

– علت ایجاد درد را شناسایی کرده و از آن دوری کنید.

– وعده‌‌های غذایی سبک‌تری میل کنید و غذا را به خوبی بجوید.

– هنگامی که استرس دارید و یا ناراحت هستید غذا نخورید.

– مواد غذایی حاوی کافئین نخورید.

– با راه رفتن سعی کنید گاز‌‌های داخل معده خود را خارج کنید تا درد معده‌تان برطرف شود.

درمان‌‌های خانگی درد معده

– خوردن ماست‌: ماست حاوی باکتری‌‌های مفیدی است که معده درد را تسکین می‌‌دهد. اگر معده درد به دلیل کمبود باکتری‌‌های هضم کننده غذا باشد، با ماست این نیاز شما برطرف خواهد شد.

– مقدار کمی زنجبیل را پوست بکنید و به آهستگی آن را بجوید. زنجبیل برای درد معده، حالت تهوع و کمک به هضم غذا بسیار مفید است.

– اگر درد معده در اثر سوء‌‌هاضمه باشد، بعد از خوردن غذا، آب یک عدد لیموترش تازه را در یک فنجان آب داغ بریزید و میل کنید. آب داغ، معده را آرام می‌‌کند و لیمو به هضم غذا کمک می‌‌کند.

– مصرف لیمو شیرین هم برای مبتلایان به درد معده مفید است.

– برخی دمکرده‌‌های گیاهی مانند دمکرده بابونه و دمکرده نعناع، به خوبی درد معده را آرام می‌‌کنند.

– عصاره گیاه آلوئه‌ورا، درد معده را برطرف می‌‌کند. این عصاره را می‌‌توانید از داروخانه تهیه کنید. همچنین عصاره گیاه آلوئه‌ورا، درمان موثری برای زخم‌‌های پوستی، بیخوابی، استرس و دیگر مشکلات گوارشی می‌‌باشد.

– 5- یا 6 قطره روغن گیاه اسطوخودوس را با کمی برنج خام مخلوط کنید. سپس برنج را در یک جوراب ساق‌بلند کهنه بریزید و انتهای آن را گره بزنید.

جوراب را داخل مایکروویو بگذارید تا گرم شود. سپس آن را روی قسمت دردناک معده خود قرار دهید. این کار سریعا گرفتگی عضلات معده را برطرف می‌‌کند. همچنین برای بهبود دردهای قاعدگی مفید است.

-کیسه آب گرم را بر روی قسمت دردناک معده بگذارید. گرما سبب کاهش درد می‌‌شود. البته در موقع درد آپاندیس، از گذاشتن کیسه آب گرم جدا پرهیز کنید.

– کمی روغن زیتون بر روی شکم خود بمالید و آن را برای چند دقیقه ماساژ دهید تا دردتان کاهش یابد.

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 186 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 11:18

leaing1

مشکلات مربوط به بهداشت روانی کودکان در انزوا قابل کنترل نیست. این مشکلات ممکن است در محیط مدرسه خود را نشان دهند و تجربه حاکی از آن است که والدین در گام اول برای کمک به کودکان اغلب از معلمان یاری می جویند. برای مراکز خدمات اصلی مانند مدرسه ها، کمک کردن به این کودکان به دلیل رابطه ای که با آن ها ایجاد کرده اند سهولت دسترسی به منابع کمکی یا شدید نبودن مشکل آن ها در حدی که ارجاع به مراکز خدمات تخصصی را بطلبند، می تواند آسان تر باشد. به همین دلیل معلمان اغلب خود را در خط مقدم مقابله با این مشکلات می یابند. افزایش قابل ملاحظه مشکلات مربوط به بهداشت روانی در کودکان و نوجوانان سبب شده است که بخش خدمات بهداشت روانی کودکان و نوجوانان به سختی بتواند از پس مشکلات حاصل برآید و منابع تخصصی آن تحت تنش قرار گرفته است. قطع خدمات فهرست انتظار طولانی و تاخیر در اراع این کودکان به منابع مربوطه اموری شایع هستند. بسیاری از کودکانی که دچار مشکلات بهداشت روانی هستند با خدمات تخصصی و افراد متخصصی که در مدرسه مستقیما با کودکان و نوجوانان کار می کنند، تماس پیدا نمی کنند و ناچار به درگیر شدن با مشکلات خود در جامعه می شوند. به علاوه پیشبرد سطح بهداشت روانی کودکان در محیط های مختلف از جمله در مدارس لازم است زیرا مدرسه و عوامل تربیتی می توانند بر رشد و بهزیستی هیجانی کودکان موثر باشند.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 201 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 23:58

leaing2

حوادث فشارزای زندگی بر روی برخی از کودکان بیش از دیگران تاثیر می گذارد. یکی از کلیدی ترین عوامل ارتقای بهداشت روانی در کودکان، شناخت عمیق تر عوامل حفاظت کننده ای است که باعث عکس العمل بیشتر برخی از کودکان در مقایسه با بقیه آن ها می باشد. عواملی که کودکان را در برابر مشکلات بهداشت روانی حفاظت می کند عبارتند از عوامل فردی از قبیل داشتن هوش زیاد و برخوردرای از خلق و خوی آسان گیر، عوامل خانوادگی از قبیل ارتباطات خوب با والدین و حمایت تربیتی خانوادگی، و عوامل محیطی از قبیل شبکه حمایتی خوب و تجارب مدرسه ای مثبت. هر چه کودکی از عوامل حمایت کننده بیشتری برخوردار باشد احتمال بهزیستی روانی او بیشتر است.
تعامل پیچیده ای بین دامنه هر یک از عوامل خطر وجود دارد تعامل آن ها با یکدیگر و با هر یک از عوامل حفاظتی وجود دارد و این رابطه به روشنی درک نشده است. در هر صورت خطر ابتلا در کودک زمانی به شدت افزایش می یابد که شرایط محیطی زیان آور، ارتباطات خانوادگی زیان آور و ویزگی های شخصی خود آن ها یکدیگر را تقویت کنند. تحقیقات به روشنی حاکی از آن است که به موازات انباشت زیان ها و شمار شرایط فشارزا عوامل حفاظتی بیشتری برای مقابله با آن ها لازم است. همان طور که عوامل زیست شناختی برخی کودکان را محکوم به بعضی از انواع مشکلات بهداشت روانی می کند، شرایط اجتماعی از قبیل بی کاری، طلاق و حوادث فشارزای زندگی و نیز عوامل تربیتی از قبیل موفقیت و محیط مدرسه نیز تاثیر مهمی در این مورد دارند. درک عوامل اصلی موثر بر بهداشت روانی کودکان می تواند در درمان موثر آن ها در مقیاس فردی، خانوادگی و محیطی موثر باشد. هم چنین بین این تاثیرها و مشکلات بعدی از نظر بهداشت روانی پیامدهای تربیتی ضعیف و رفتار ضد اجتماعی همبستگی بسیار وجود دارد. بنابراین شناخت این عوامل موثر علاوه بر آن که برای متخصصان بهداشت مهم است برای معلمان هم اهمیت دارد و با افزودن بر تاثیرهای مثبت از نظر بهداشت روانی در مدارس به پیشرفت تحصیلی و ارتقای سطح بهزیستی هیجانی کودکان کمک می شود.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 210 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 23:58

mental health5

وزارت بهداشت بر لزوم تشخیص اهمیت بهداشت روانی از طرف تمام مراکزی که با کودکان و نوجوانان سر و کار دارند و هماری آن ها با یکدیگر در زمینه تشخیص نیازهای کودکان است تاکید دارد. اخیرا یک مدل چهار مرحله ای در مورد خدمات بهداشت روانی کودکان و نوجوانان پیشنهاد شده است. هر یک از این مرحله ها معرف سطح متفاوتی از خدمات تخصصی است. مرحله اول شامل افراد غیر متخصص از قبیل معلمان و مدیران مدارس است که در ارتباط مستقیم با کودکان و نوجوانان هستند و نقش زیادی در ارتقای بهداشت روانی دارند. نقش این افراد اغلب نقش مشورتی کلی و شناسایی مشکلات بهداشت روانی دانش آموزان است. مرحله دوم شامل افرادی از جامعه کارکنان بهداشت روانی کودکان و نوجوانان هستند که با معلمان کمکی و روانشناسان تربیتی شبکه ای متشکل از افراد متخصص و غیر متخصص تشکیل می دهند. این متخصصین به امور نحوه برخورد، ارزیابی و دسترسی به سطوح مختلف خدمات تخصصی تر و هم چنین مشاوره و کارآموزی متخصصین خدمات مربوط به مرحله یک می پردازند. مرحله سوم ارائه خدمات تخصصی به کودکان و نوجوانانی است که دچار اختلال بهداشت روانی پیچیده تر و جدی تر و پایدار هستند در حالی که مرحله چهارم برخورد عمیق و بسیار تخصصی از قبیل درمان های روانپزشکی بالینی را برای آن ها که دچار بیماری روانی شدید هستند یا در معرض خودکشی قرار دارند می طلبد.

در واقع ارتباطی پویا بین این چهار مرحله وجود دارد. نقش معلمان در مراحل سوم و چهارم که دانش آموزان خدمات بهداشت روانی تخصصی دریافت می کنند ارتباط نزدیک با متخصصان بهداشت روانی و حفظ تماس با شاگردان برای تداوم آموزش و تسهیل ورود مجدد آن ها به درون مدارس معمولی است. نقش معلمان در مراحل دوم و سوم ارائه اطلاعات برای کمک به ارزیابی و تشخیص کودکان دارای مشکلات بهداشت روانی است. آنان ممکن است از همکاران متخصص خود در دوایر خدمات بهداشت روانی کمک آموزشی و مشورتی دریافت نمایند. اما معلمان به عنوان غیر متخصص هایی که ارتباط روزانه با کودکان و نوجوانان دارند در مرحله بالینی پیشگیری مشکلات بهداشت روانی و ارتقای بهزیستی روانی کودکان از طریق تشخیص اولیه و برخورد با کودکان و خانواده آنان نقشی به ویژه اساسی ایفا می کنند.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 186 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 23:58

mental health4

شیوع اختلال های بهداشت روانی بر حسب نوع، شکل، سن و جنس کودکان متفاوت است. بیشترین اختلال های بهداشت روانی، اختلال های سلوک و اختلال های هیجانی هستند که این در بین حدود ده درصد از کودکان ده ساله دیده می شود. به نظر می رسد که برخی از مسائل از قبیل مشکل تغذیه یا خواب، در بین نوجوانان نسبتا شایع هستند در حالی که اختلالاتی مانند شب ادراری و خشم ناگهانی (از جا در رفتن)، گرچه در بخش قابل ملاحظه ای در کودکان دیده می شوند شیوع نسبتا کمتری دارند. برخی مشکلات از قبیل اختلال وسواسی- اجباری، اختلال های خوردن، خودکشی، اقدام به خودکشی و مصرف مواد، اختلالاتی شایع در دوران نوجوانی هستند در حالی که شیوع اختلالاتی از قبیل کثیف کردن، با افزایش سن کمتر می شود. این نکته ارتباط بین رویکرد رشدی را در مقابله با مسائل بهداشت روانی آشکار می کند.
در گستره کشورهای اروپایی، میزان وقوع انواع اختلال های روانی از جمله افسردگی، خودکشی، بزهکاری، اختلال های خوردن و سوء مصرف الکل و ماده مخدر طبق گزارش ها در حال افزایش است. در چندین بررسی سن اندکی برای شروع این
اختلال ها مطرح شده است. این شواهد برای متخصصانی که مستقیما با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستند و به ویژه برای معلمان دلالت های ضمنی به همراه دارد. جامعه روز به روز پیچیده تر شده و توانایی خانواده ها برای مقابله با این پیچیدگی کمتر می شود. والدین ممکن است به علت داغ دیدگی (از دست دادن والدین)، طلاق، بیماری یا محرومیت حضور نداشته باشند تا مراقب رشد و پیشرفت کودکان خود باشند و این
می تواند عواقب جدی برای کودکان ایجاد کند. کودکان نسبت به این مشکلات به طرق مختلف واکنش نشان می دهند ممکن است به صورت پرخاشگری یا کناره جویی جلوه گر شود یعن ممکن است آن ها احساس اضطراب یا ترس کنند. این واکنش ها در بین کودکان و نوجوانان می تواند از طریق اختلال های خواب و خوراک، مشکلات یادگیری، مشکلات در برقراری ارتباط، افسردگی و یا حتی اقدام به خودکشی بروز
می کنند.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 207 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 22:50

mental health2

اخیرا به نیازهای بهداشت روانی کودکان و نوجوانان اولویت بسیاری داده می شود و این به خاطر آن است که:
1- مشکلات بهداشت روانی علت ایجاد پریشانی است و می تواند بر بسیاری یا حتی تمامی جنبه های زندگی کودکان، رشد هیجانی، بدنی و اجتماعی کودکان و نیز بر پیشرفت تحصیلی ان ها تاثیر بگذارد.
2- مشکلات بهداشت روانی کودکان برای تمام افرادی که درگیر مراقبت از کودکان هستند و هم چنین افرادی که با آن ها تماس روزانه دارند از قبیل معلمان و سایر شاگردان پیامدهایی در بر دارد.
3- مشکلات حل نشده در مراحل اولیه می تواند پیامدهای درازمدتی ایجاد کند و ممکن است به تعلیم و تربیت گسیخته، ضعف وجوه اجتماعی شدن و فقدان بهزیستی روانی در بزرگسالی منجر شود.
4- مشکلات بهداشت روانی در کودکان موجب بالا رفتن تقاضا برای سایر خدمات از قبیل خدمات اجتماعی و خدمات آموزشی و خدمات قضایی مربوط به جوانان می شود.

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 209 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 21:33

mental health3

آگاهی فزاینده ای در خصوص تاثیر تجارب مدرسه ای بر بهزیستی روانی کودکان حاصل شده است. سال های مدرسه حیاتی ترین دوران زندگی کودکان به ویژه برای رشد هیجانی آنان است و ایجاد محیطی امن و سالم برای کودکان در مدارس برای رشد شاداب و مطمئن کودکان اساسی است. معلمان، نظیر دیگران، باید مشوق کودکان برای ایجاد روابط سالم و کارآمد باشند به آنان برای رسیدن به توانایی های بالقوه خود کمک کنند و آنان را برای افزایش استقلال آماده کنند. اما کودکان ممکن است در طول سال های مدرسه مشکلات و فشارهای مختلفی را تجربه نمایند. بعضی از دانش آموزان جهت مقابله با این چالش ها که می تواند تاثیرهای جدی بر زندگی آن ها در آینده داشته باشد، مشکل دارند.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 181 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 21:33

mental_health_wordcloud

مشکلات مربوط به بهداشت روانی در بین کودکان و نوجوانان نسبتا شایع است اما بیماری روانی شدید در بین آنان به ندرت مشاهده می شود. گمان می رود که 20 درصد کودکان برخی از علائم ضعف در بهداشت روانی را از خود نشان می دهند و بخشی از این تعداد ممکن است زمانی نیازمند کمک تخصصی برای حل مسائل بهداشت روانی خود شوند.  از میزان شیوع اختلال های خاص در فصل های مربوط به آن ها به صورت مفصل بحث می کنیم. شواهد خوبی حاکی از این وجود دارد که در تمام کشورهای توسعه یافته اختلال های روانپزشکی در کودکان و نوجوانان مشابه یکدیگر است. در بین گروه های اقلیت قومی در کشور انگلستان میزان شیوع مسائل روانپزشکی عموما مشابه میزان شیوع این مسائل در جمعیت عمومی است گرچه شرایطی که باعث به وجود آوردن اختلال ها در این گروه ها می شود متفاوت است میزان شیوع این مشکلات در بین جمعیت های آفریقایی- کارائیبی بیشتر مشاهده شده است.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 186 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 21:33

547

ورزش پس از مطالعه چه تاثیراتی روی افراد میگذارد باعث چه تغییراتی در حافظه آن ها می شود از فواید آن اطلاعی دارید یا خیر؟قدرت حافظه ورزش چه تغییراتی میکند

محققان دریافتند که ورزش کردن چهار ساعت بعد از فراگیری مطالب جدید به تقویت حافظه طولانی مدت کمک می کند.

، گیلن فرناندز از موسسه داندرز در مرکز پزشکی دانشگاه رادبود در هلند و همکارانش متوجه شدند بزرگسالانی که چهار ساعت بعد از انجام یک کار آموزشی ورزش می کنند، قدرت فراخوانی حافظه آنها در دو روز بعد بهتر از دیگران است.
اما بر اساس نتایج این مطالعه، ورزش کردن بلافاصله بعد از یک کار آموزشی و یا اصلا ورزش نکردن، تاثیری بر حفظ و یادآوری مطالب فراگرفته شده ندارد.
محققان در این مطالعه که نتایج آن به تازگی در مجله کارنت بایولوجی Current Biology منتشر شد، 72 نفر را در یک کار آموزشی 40 دقیقه ای شرکت دادند و از این افراد خواسته شد که 90 تصویر را مشاهده کنند و مکان های آنها را به خاطر بسپارند.
سپس محققان این افراد را به سه گروه تقسیم کردند، گروه اول بلافاصله بعد از کار آموزشی و گروه دوم چهار ساعت بعد از کار آموزشی ورزش کردند و گروه سوم اصلا ورزش نکردند.
به گزارش پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی،محققان دو روز بعد تمامی این افراد را تحت آزمایش قدرت فراخوانی اطلاعات قرار دادند تا دریابند که چه مقدار از اطلاعات در ذهن آنها ثبت و ضبط شده است.
پژوهشگران همچنین مغز این افراد را تحت تصویربرداری ام.آر.آی کاربردی قرار دادند که فعالیت مغز آنها را در طول فراخوانی اطلاعات از حافظه اندازه گیری می کند.
براساس نتیجه این پژوهش، افرادی که چهار ساعت پس از فراگیری آموزه های جدید ورزش کرده بودند، در قیاس با دو گروه دیگر وضعیت حافظه بهتری داشتند و دو روز بعد، قدرت فراخوانی مطالب در آنها بیشتر بود.

ایرنا

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 214 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 18:23

image_13950330295986

مصرف کدام نان توسط متخصصین تغذیه برای سلامتی ما توصیه می شود برتری نان ها براساس چه فاکتورهایی در نظر گرفته می شود

نان، اصلی‌ترین غذای ما ایرانی‌ها یا همان قوت غالبمان است؛ خوراکی که البته بیشترین کم لطفی‌ها را هم در حقش می‌کنیم؛ بد از آن نگهداری می‌کنیم، آن را دور می‌ریزیم و آداب استفاده از این برکت را نمی‌دانیم.با این حال، نان همچنان بیشترین سهم را در تأمین انرژی ما و سوخت رسانی به بدنمان دارد.

، درباره ارزش‌های غذایی نان و انتخاب نان سالم و مناسب با دکتر سعید نورعلی، متخصص تغذیه گفت‌وگو کردیم و توصیه‌های او را شنیدیم.

چه نانی بخوریم؟

نان فقط یک غذای سیر‌کننده نیست. منبعی است از کربوهیدرات، فیبر، روغن، املاح و برخی ویتامین‌ها؛ یعنی بخش زیادی از آنچه بدن ما برای سوخت‌وساز نیاز دارد، در نان به چشم می‌خورد. اما همین نان هم انواع مختلفی دارد و بسته به شیوه پخت و موادی که در پخت آن به‌کار رفته، می‌تواند ارزش بیشتر یا کمتری داشته باشد. در میان نان‌های سنتی، سالم‌ترین آنها، نان سنگک است که کمترین دور ریز را دارد و به‌دلیل وجود سبوس (اگر رنگ آن تیره باشد) زود هضم‌تر است. بعد از سنگک، بربری از محبوب‌ترین نان‌هاست که اگر خمیر نباشد و با حرارت یکنواخت و ملایم پخته شود، می‌تواند نیازهای غذایی ما را تأمین کند. در این نان هم از سبوس استفاده می‌شود که در سال‌های اخیر، متأسفانه میزان آن کم شده. اما اگر از شاطر بخواهید نان بربری‌تان را پر سبوس پخت کند یا دوطرف آن را سبوس بپاشد، می‌توانید یک نان سالم و بسیار ترد داشته باشید. نان‌های لواش و تافتون به‌دلیل ماندگاری طولانی‌تر و در دسترس بودن بین ایرانی‌ها حسابی محبوب هستند. این نان‌ها اما ارزش غذایی پایینی دارند چون معمولا با افزودن جوش شیرین و نمک زیاد در مدت کوتاهی تخمیر و پخته می‌شوند. از این گذشته، دور ریز زیادی هم دارند و مصرف زیاد آنها ممکن است باعث اختلال در جذب املاح شود.

صنعتی‌ها بهتر از سنتی‌ها

نان‌های صنعتی که در کارگاه‌ها و کارخانه‌های بهداشتی تولید نان طبخ می‌شوند، از بهترین و سالم‌ترین نان‌ها هستند چرا که به شیوه‌ای بهداشتی تهیه می‌شوند و دخالت نیروی انسانی در آنها کمتر است. با این حال، با وجود اینکه سال‌هاست در کشور ما طبخ می‌شوند اما نتوانسته‌اند در سفره ایرانی جایگاهی دائمی پیدا کنند. در واقع نان‌های سنتی خوشمزه خودمان آنقدر طرفدار دارند که حذف آنها کار ساده‌ای نیست. اما اگر قرار باشد بین نان‌های صنعتی و سنتی یکی را انتخاب کنیم، پزشکان و متخصصان تغذیه طرف نان‌های صنعتی را می‌گیرند چون در پخت آنها معمولا زمان تخمیر به اندازه کافی است و استفاده از سبوس و آرد باکیفیت و بهبوددهنده‌های نان باعث می‌شود تردتر، خوش طعم‌تر و سالم‌تر باشند. همه قسمت‌های این نان‌ها حتی خمیرشان قابل استفاده است، بنابراین نان‌های حجیم هیچ دورریزی ندارند. البته نان‌های سنتی را هم می‌توان به شیوه صنعتی تهیه کرد و از مزایای آن برخوردار شد.

از سوی دیگر، نان‌های صنعتی و نان‌های حجیم و نیمه حجیم، امکان خلاقیت و تغییر بیشتری در دستور تهیه دارند. به‌عبارت دیگر، می‌توان این نان‌‌ها را با کیفیت‌تر کرد؛ مثلا آرد غنی شده در آنها به‌کار برد، ترکیبی از آرد جو و آرد گندم، یا آرد سیب‌زمینی و پروتئین سویا به آنها اضافه کرد و حتی از سبزیجات و دانه‌های روغنی در پخت آنها استفاده کرد. به این ترتیب، نان ارزش غذایی فوق العاده بیشتری پیدا می‌کند و تنوع بهتری هم خواهد داشت. البته نکته مهم درباره این نان‌ها، اعتبار تولید‌کننده و داشتن مجوزهای بهداشتی است که هنگام خرید باید به آنها دقت کنید.

نگهداری نان به‌مدت طولانی

همان قدر که کیفیت پخت در ارزش نان تأثیر‌گذار است، نگهداری درست از نان هم بر آن اثر دارد. بیشتر نان‌ها را اگر در دمای مناسب و بسته بندی خوب نگه‌دارید، برای مدت طولانی ماندگار خواهند بود. فریز کردن نان وقتی هنوز تازه است، یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ کیفیت آن و جلوگیری از دور ریز نان است. متأسفانه هر سال حدود 2هزار میلیارد تومان نان در ایران دور ریخته می‌شود که علت اصلی آن خرید بیش از اندازه و نگهداری نامناسب آن است. برای آنکه نان مدت بیشتری سالم بماند، هنگام خرید، نان‌های برشته و نسوخته را انتخاب کنید. به نان تازه و داغ فرصت دهید تا کمی خنک شود و بلافاصله پس از خنک شدن، آن مقدار را که لازم دارید در کیسه پارچه‌ای بپیچید و بقیه را قطعه قطعه کرده و فریز کنید. هر بار برای استفاده از نان یخ زده، حتی نان‌های سنتی، آن را در توستر قرار دهید یا روی شعله بسیار ملایم گاز، روی شعله پخش‌کن گرم کنید. اجازه ندهید نان در کیسه خمیر شود و همچنین آن را هرگز لای روزنامه نپیچید چون خشک خواهد شد. تا حد ممکن، به اندازه نیازتان نان بخرید تا دور ریز نداشته باشید.

نان خوردن به سبک رژیمی

نان اگرچه در ایران غذای اصلی به‌حساب می‌آید و بیشترین میزان انرژی‌مان را از نان می‌گیریم اما وقتی پای رژیم لاغری یا بیماری‌های متابولیک به میان می‌آید، استفاده از نان یا باید محدود شود و یا نان‌های دیگری جایگزین نان‌‌های رایج شود. نان سفید یا همان نان گندم، پرکالری‌‌ترین نان است. تمام این نان، کربوهیدرات ساده است و به فاصله کمی از خوردنش، قند خونتان بالا می‌رود. تا اینجا برای افراد سالم یا لاغر مشکلی نیست اما برای افراد چاق یا مبتلا به دیابت، نان سفید مضر است و باید نان قهوه‌ای (نان سبوس‌دار) جایگزین آن شود. سبوس با ایجاد احساس سیری باعث می‌شود نان کمتری بخورید. از سوی دیگر فیبر موجود در نان سبوس‌دار، مشکلات گوارشی را حل کرده و به دفع بهتر کمک می‌کند. سبوس نان همچنین سرشار از ویتامین ب و نیاسین است، باعث می‌شود قند خون به آهستگی بالا برود، کلسترول و چربی خون را کاهش می‌دهد و در یک کلام، بهترین نان برای همه افراد، به‌ویژه چاق‌ها و دیابتی‌هاست. یادتان باشد که حذف نان در هیچ رژیمی عاقلانه نیست، حتی برای افراد دیابتی چون بخش مهمی از انرژی، املاح و ویتامین‌هایی که جذب می‌کنید از نان است. به جای حذف نان، بهتر است نان خود را عوض کنید یا سراغ نان‌هایی با کالری پایین‌تر رفته و به اندازه مورد نیاز از آنها بخورید. کالری نان‌هایی که ما معمولا استفاده می‌کنیم، مطابق جدول زیر است:

نان و اندازه و کالری

سنگک یک کف دست 75 تا 80
بربری یک کف دست 75 تا 80
لواش یک کف دست 25
تافتون یک کف دست 35
نان جو یک کف دست 75 تا 80
تست یک عدد متوسط 80
نان همبرگر 30گرم 80
باگت 30گرم 75
نان سوخاری (بدون شکر) یک تکه متوسط 35تا 40

نکاتی درباره نان خوب

نان سالم ویژگی‌هایی دارد که نبود هر کدام از آنها می‌تواند کیفیت و ارزش غذایی نان را زیر سؤال ببرد.
1- نان سالم کاملا پخته و برشته است اما سطح آن نباید نشانه‌ای از سوختگی داشته باشد.
2- در فرایند تخمیر، نباید از جوش‌شیرین استفاده شود. جوش شیرین یکی از عوامل کاهش جذب ریزمغذی‌های نان است.
3- یک نان خوب، بافت نرم و یکنواختی دارد، به راحتی بریده می‌شود و زود بیات نمی‌شود.
4- اگر نان صنعتی بسته‌بندی شده می‌خرید، به برچسب ارزش غذایی آن نگاه کنید که نان‌ها با قند کم و ترجیحا بدون قند و نسبت کربوهیدرات به فیبر حداقل 10به یک باشد.

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 214 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 18:23

image_13950330498266

 آلودگی هوا چه تاثیرات منفی روی پوست افراد میگذارد می خواهیم عوارض مختلف آلودگی هوا را روی پوست بدانیم و روش های مختلف پیشگیری از ایجاد آن را فرابگیریم

آلـودگـی هوا از موضوعاتی است که روز به روز ابعاد بیشتر و پیچیده‌تری پیدا کرده و اثرات سوء آن بر اعضای مختلف بدن مورد توجه و دقت محققین و پزشکان قرار گرفته است. زمانی‌که با آلودگی هوا روبه‌رو هستیم، با مشکلاتی در پوست مواجه می‌شویم که آثار نامطلوب محیطی بر پوست است. این مسئله شامل نشست یک‌سری اسیدها بر پوست است که به مرور زمان منجر به فعالیت‌های اکسیدشدگی می‌شوند و این تغییرات به بروز چین و چروک و پیری زودهنگام پوست می‌انجامند.

 گرچه تأثیر آلودگی هوا بر پوست و مو به شکل علمی در منابع و مراجع پزشکی مورد بررسی قرار نگرفته است ولی متخصصین حوزه‌ی پوست و مو به صورت تجربی دریافته‌اند که در شرایط اضطراری که میزان سرب موجود در هوا افزایش می‌یابد، شکایت بیماران نیز از موارد خاصی بیشتر می‌شود. هوای آلوده دارای ذرات هیدروکربن، گوگرد و ذرات معلق است که مخاط تنفسی و پوست را تحریک می‌کند و از آنجا که پوست سر، صورت و دست‌ها در تماس مستقیم با هوا هستند، بیشتر از سایر نقاط بدن آسیب می‌بینند. در کودکان و افراد مسن که پوست لطیف‌تر و نازک‌تری دارند، این آسیب بیشتر است.

در هوای آلوده برخی از مشکلات پوستی که از قبل وجود داشته‌اند، تشدید می‌شوند و برخی ناراحتی‌ها هم بدون سابقه‌ی قبلی به وجود می‌آیند. افرادی که سابقه‌ی حساسیت‌ها و آلرژی‌های پوستی دارند، در این شرایط مشکلات بیشتری را تجربه می‌کنند. به عنوان مثال کسانی که مشکل آتوپی (اکزمای سرشتی) دارند، دچار سرخی پوست، پوسته پوسته شدن کنار بینی و برجستگی گونه‌ها و سوزش و خارش دورچشم می‌شوند و خستگی و پف آلودگی دور چشم‌ها نیز از عوارضی است که معمولا در چهره‌ی این افراد دیده می‌شود. تیرگی و بسته شدن روزنه‌های سطح پوست، خشکی پوست، خارش، اکزمای دست و صورت، اکزمای پلک، کهیر، تشدید جوش‌های آکنه‌ای صورت، خشکی حاشیه‌ی لب‌ها و بینی و نمایان شدن لکه‌های تیره‌ی سطح پوست از سایر مشکلاتی هستند که در شرایط آلودگی هوا نمود بیشتری پیدا می‌کنند.توصیه می‌شود در این شرایط روزانه ٢ بار دست و صورت را با آب گرم و صابون شست‌وشو دهید و بعد از آن حتما مرطوب‌کننده بزنید. این مسئله مدت زمان تماس با آلاینده‌ها را کاهش می‌دهد.

افرادی که در معرض تماس با آلودگی هوا قرار دارند، باید بیشتر این امر را رعایت کنند. البته باید گفت شست‌وشوی بیش از حد هم زمینه را برای خشکی پوست آماده می‌کند. در هنگام بروز آلودگی هوا توصیه می‌کنیم افرادی که پوست‌های حساس، جوشی و آکنه‌دار دارند، از لوازم آرایش استفاده نکنند و افرادی هم که از آنها استفاده می‌کنند، بیش از ٢۴ ساعت آنها را روی صورت نداشته باشند. بهتر است بعد از این مدت پوست را شست‌وشو دهید و بعد آرایش را تجدید کنید. با افزایش سن، پوست به طور طبیعی رطوبت و خاصیت الاستیکی‌اش را از دست می‌دهد. با این حال، عوامل محیطی هم در این روند نقش مهم و سرعت‌بخشی را ایفا می‌کنند. این دیگر یک دانش عمومی است و همه می‌دانیم که باید از پوست در برابر تابش خورشید محافظت کنیم و ضمن کاهش زمان مواجهه با آفتاب، از کرم‌های ضدآفتاب هم استفاده کنیم، اما قطعا همه نمی‌دانند که مواجهه پوست با آلودگی هوا به‌خصوص در جوامع شهری بسیار مهم است. آلودگی هوا یکی از عوامل آسیب‌رسان پوستی است که به علت وجود سموم مختلف و پراکنده می‌تواند منجر به پیری زودرس پوست به‌خصوص در ناحیه صورت، گردن و دست‌ها بشود. آلودگی، ریزگردها، ذرات معلق و آلاینده‌های هوا می‌توانند باعث بسته شدن منافذ پوست شوند، ایجاد آکنه کنند و حالت طبیعی و شاداب پوست را از آن بگیرند. این شکل نفوذ رادیکال‌های آزاد می‌تواند سلول‌های پوستی را تخریب کند و تولید کولاژن را هم کاهش دهد. بهتر است این مطلب را بخوانید، ضمن آنکه توصیه‌های دکتر الهیار طاهری، متخصص پوست، مو و زیبایی را هم در این زمینه برای‌تان آورده‌ایم.

تأثیرات آلودگی
هوایی که تنفس می‌کنیم و در اطراف‌مان جریان دارد، حاوی آلودگی‌های بسیاری است. ذرات معلق، دود سیگار، ریزگردها، دود سوخت و ساز کارخانه‌ها، دود اتومبیل‌ها، گرد و خاک و هر ترکیب مضر دیگری در این هوا پراکنده شده است که وجودشان می‌تواند سطح رادیکال‌های آزاد را در بدن و پوست افزایش دهد. رادیکال‌های آزاد همان مولکول‌های تثبیت‌نشده‌ای هستند که به سلول‌های بدن حمله می‌کنند و به ژن‌ها آسیب می‌رسانند. این مسئله منجر به پیری، آسیب بافت‌ها و بروز بیماری‌ها خواهد شد. رادیکال‌های آزاد همه جا هستند. در هوایی که نفس می‌کشیم، غذایی که می‌خوریم، نور آفتاب و البته آلودگی هوا! تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که هر فرد به طور متوسط چیزی معادل ٣٠٠ واحد آلودگی موجود در هوا را می‌بلعد. این واحد که پی‌اف‌آر نامیده می‌شود، چیزی مشابه همان مواد سمی موجود در سیگار است.

آلودگی هوا و پوست
آلودگی یکی از منابع آسیب‌رسان به پوست است که می‌تواند توانایی طبیعی پوست را در حفظ ویژگی الاستیکی‌اش کاهش دهد و تولید کولاژن را هم مختل کند. به همین علت، پوست رفته‌رفته لطافت، قدرت کشسانی و استحکام خود را از دست می‌دهد. وجود این آلودگی‌ها رطوبت پوست را کاهش می‌دهد و ضمن ایجاد چروک،‌ خشکی و حتی آکنه می‌تواند یک‌سری آلرژی‌های پوستی و حتی اگزما را هم به دنبال داشته باشد.

مراقبت از پوست در شرایط آلودگی هوا
برای حفظ پوست از آثار نامطلوب آلودگی هوا توصیه می‌کنیم به موارد زیر دقت کنید.
– آنتی‌اکسیدان‌ها
این ترکیبات که برای دریافت‌شان باید تغذیه مناسبی داشت، روند اکسیدشدن‌های آسیب‌رسان را در بدن کند می‌کنند. همچنین فعالیت رادیکال‌های آزاد را مختل می‌کنند. داشتن رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها روشی مناسب برای بهبود شرایط پوست در مقابل آلودگی هواست. میوه‌ها و سبزیجات تازه بهترین منابع آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و بهترین‌هایشان هم گوجه‌فرنگی، هویج، کدوحلوایی، سیب‌زمینی شیرین، فلفل دلمه‌ای و سبزیجات برگ‌دار هستند.

– آب
هیدراته ماندن بدن کمک می‌کند تا سموم به خوبی دفع شوند و پوست سالم بماند.

– محصولات بهداشتی
باید از محصولات مراقبتی مناسبی برای پوست استفاده کنید که حاوی عناصر محافظتی همچون ویتامین‌‌های A، C و E باشند.

– نظافت
بهتر است با شوینده مناسب و آب گرم صورت و دستان خود را طی روز بعد از مواجهه طولانی‌مدت با آلودگی در بیرون از خانه شست‌وشو دهید تا لایه‌های آلودگی را از پوست پاک کنید و مانع بسته شدن منافذ پوستی شوید.

– ضدآفتاب
کاهش ضخامت لایه اوزون، شدت یووی را در سطح زمین افزایش می‌دهد و باعث بالا رفتن خطر آفتاب‌سوختگی و احتمال ابتلا به ملانوما شده است. این مسئله در هر دو فصل گرم و سرد هم وجود دارد. بنابراین، استفاده از ضدآفتاب مناسب راهی برای جلوگیری از فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن است که می‌تواند قدرت تخریبی آلودگی‌های محیطی را هم کاهش دهد.

روزنامه سایه

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 192 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 18:23